نقش اسلام درتکوین و پیروزى انقلاب ایران The role of Islam in the creation and victory the Iranian revolution
اسلام در شکل گیرى و تکوین انقلاب نقش اساسى و تعیین کننده داشته است. منظور از اسلام در این فیش «مکتب تشیع» است که مذهب رسمى جامعه ایران قلمداد مىشود و مشتمل بر جهانبینى و نظام فقهى، حقوقى، سیاسى و اخلاقى خاص خود مىباشد. با توجه به آنچه گفته شد، به منظور تبیین فرضیه فوق، بحث را در محورهاى ذیل پى مىگیریم:
Islam had basic and determinant role in the formation of the revolution. The purpose of Islam here, "Shi'ism" that is considered the official religion of Iran and consists of its own worldview and jurisprudential system, legal, political and moral. . According to what was told to explain this hypothesis, continue discussion on the following routes:
سرشت دین و انقلاب
The nature of religion and revolution
خطوط کلى اسلام و انقلاب اسلامى
General lines Islam and Islamic Revolution
اسلام زدایى رژیم گذشته و واکنش نیروهاى مذهبى
Removing Islam by old regime and reaction of religious forces
رهبرى
leadership
نقش مساجد
The role of mosques
نمادهاى اسلامى
Islamic symbols
روحیه شهادت طلبى و ایثار
The spirit of martyrdom and sacrifice
سرشت دین و انقلاب
The nature of religion and revolution
گفتگو پیرامون موضوع این نوشتار مبتنى بر یک سلسله فرضهاست; از جمله پذیرش این مطلب که اسلام با سیاست آمیخته است و این دو یکى هستند. مساله دیگر بحث قلمرو دین است. بحث در این است که سرشت و ماهیت دین نسبتبه تغییرات اجتماعى و انقلاب چیستبه دیگر سخن، آیا قلمرو و گستره دین شامل پدیدههایى چون انقلاب نیز مىشود؟ و آیا دین مانع انقلاب استیا برانگیزاننده آن؟
Discuss the subject of this article is based on a series of assumptions; such as acceptance of this fact that Islam and politics are mixed and both of them are one. Another issue is the realm of religion. . Discussion is what is the nature of religion than social change and social revolution, In other words, does the scope and range of religion Contains phenomena such as revolution? And is religion preventor revolution or inciting it?
دیدگاههاى متعددى پیرامون این مساله وجود دارد. برخى مذهب را صرفا براى پاسخگویى به نیازهاى روحى و فردى قلمداد مىکنند. بر اساس این پندار، دین یک سلسله تعالیم اخلاقى و پند و اندرز است. در این رویکرد، دین نظامى از باورها و ایدههاى مجزا و فارغ از موقعیتهاى اجتماعى و سیاسى جامعه است. این تلقى بیشتر با آیین تحریف شده مسیحیت و تحولات پس از رنسانس، که منجر به جدایى دین از سیاست شد، منطبق است. اسلام با این نگرش به شدت مخالف مىباشد.
There are multiple views on this issue; Someone consider religion only to answer a spiritual and individual needs. Based on this assumption, religion is a set of moral teachings and advice. In this approach, religion is a system of beliefs and ideas that is separate and independent of political and social situations. Thia treatment is more according to distorted religion of Christianity and developments since the Renaissance, which resulted in the separation of religion from politics, Islam is strongly opposed to this view.
دیدگاه دیگر نسبتبه دین نگرش محافظهکارانه دارد. تحلیل مارکسیستى از دین در این چارچوب قابل ارزیابى است. بر اساس این رویکرد، دین تنها در خدمتبرخى از اقشار جامعه مىباشد.
Another approach is conservative attitude towards religion. Marxist analysis of religion is appreciable in this framework. . Under this approach, religion is only in the service of some segments of society.
یکى دیگر از دیدگاهها نگرش مثبت و خلاق نسبت به دین است. (2(
بر اساس این رهیافت، دین کارکردهاى مؤثرى از خود در عرصه اجتماع باقى مىگذارد و دربردارنده راهبردهایى به منظور تاثیرگذارى بر همبستگى و یکپارچگى اجتماعى و تنظیم زندگى انسان در عرصه اجتماع است.
انقلاب فرانسه با هدف جدایى دین از سیاست صورت گرفت. لذا، در تکوین این انقلاب، آیین مسیحیت نقشى نداشت و رهبران این انقلاب نه تنها دخالت مذهب را در امور سیاسى منع مىکردند، بلکه بر اساس فرهنگ منتج از تحولات پس از عصر نوزایى، مذهب را صرفا در قلمرو مسائل شخصى قلمداد کردند. (3)
Another view is positive attitude and creative to religion. According to this approach, religion leaves effective functions in society and will include strategies to influence social solidarity and human life settings in the community.
The French Revolution was done to separating religion from politics. . Therefore, in the formation of this revolution, Christianity was not involved and the leaders of this revolution not only barred interference of religion in politics, but based on the culture result of developments since the Renaissance considered religion only in the realm of personal matters.
همچنین در صدد تبیین این مساله هستیم که انقلاب اسلامی نقطه مقابل انقلاب فرانسه است. ریشه این انقلاب از اسلام است و با هدف احیاى دین و حاکمیت ارزشهاى دینى در عرصه اجتماع شکل گرفت.
We also seek to explain that the Islamic Revolution is the opposite of the French Revolution. The root of this revolution is of Islam, that was formed with the aim of restoring the rule of religion and religious values in society.
خطوط کلى اسلام و انقلاب اسلامى
General lines Islam and Islamic Revolution
اسلام مبتنى بر یک نظام ارزشى است. در این نظام ارزشى، ویژگىها و مشخصههاى جامعه سیاسى آرمانى عرضه شده است. رهبران دینى بر اساس نظام ارزشى، شیوهها و راهکارهاى عملى دگرگونسازى جامعه در جهت دستیابى به جامعه آرمانى را ارائه مىدهند. اسلام در کارپردازى روشها و شیوهها، در مقایسه با سایر مکاتب، ملاکها و معیارهاى ویژهاى دارد که با آنچه امروزه در جهان متداول است، متفاوت مىباشد. حرکت در چارچوب اسلام و حاکمیت اخلاق و اینکه اسلام استفاده از هر وسیله در جهت دستیابى به هدف را مجاز نمىشمرد، از خطوط کلى حاکم بر این شیوههاست.
Islam is based on a value system. In this system, features and characteristics of the ideal political society is supplied. Religious leaders on the basis of the values, offer practices and practical solutions revolutionizing society towards achieving an ideal society. Islam in processing methods and practices , compared to other schools has special criteria that are different with what is common in the world today. Move within the framework of Islam and the moral sovereignty and that Islam does not allow using every means towards achieving the goal , are the lines dominant on the way.
قرآن کریم بسیارى از ابعاد نظام آرمانى اسلام را مشخص کرده است. تاریخ سراسر مبارزه شیعه نیز الهامبخش جامعه ایرانى در خلق انقلاب اسلامى بود. ارائه درک صحیح، دقیق و سازنده از تاریخ اسلام و تحول، موجب دگرگونى فکر و اندیشه مردم است. به اعتقاد برخى از محققان، محرک اصلى ایجاد انقلاب در ایران روح حاکم بر تفکر و جهانبینى اسلامى بود. پیش از ایجاد انقلاب جمعى در عرصه اجتماع، انقلاب فردى در درون رخ مىدهد. (4)
The Holy Quran has defined much of dimension of the Islam idealistic system. Shiite history of struggle was an inspiration for Iranians to the creation of the Islamic revolution . . Provide a proper understanding and detailed and constructive of Islamic history and evolution has caused changes people's thinking. The opinion of some researchers, the mainspring of creating the revolution in Iran was the dominate spirit of thinking and the Islamic worldview.
Before creating a revolution in the social field, individual revolutions occur within inward the man.
قرآن کریم مىفرماید: مردم و جامعه تغییر نمىکنند، مگر آنکه خود افراد یکایک تغییر و تحول یابند. (5)
The Holy Quran says: people and society do not change unless the people themselves change .
ازآنجا که در جهت ایجاد انقلاب در اندیشه، باید در جهانبینى و وضعیت روحى جامعه تحول ایجاد شود، از رسالتهاى مهم پیامبران و رهبران الهىعلیهمالسلام دگرگونى فکر و اندیشه است.
Because in order to create a revolution in thought, society must change in worldview and mental state, the important missions of the divine prophets and leaders of PBUH is changing thought.
نظام اعتقادى اسلام نقش مهمى در موضعگیرى انسان در عرصه اجتماع دارد. هر چه اعتقادات و باورهاى جامعه از استحکام منطقى بیشترى برخوردار باشد نقش فعالترى در مواجهه با مشکلات و مصایب ایفا مىکند، روح حقیقى توحید نفى فراعنه و طواغیت را در پى دارد و در رویارویى و مبارزه با شرک و ظلم قدرت مقاومت و پایدارى مىدهد. یکى از نویسندگان خارجى معتقد است که عقاید تشیع بهگونهاى است که عناصر مبارزاتى و نیروى انقلابى به نحو چشمگیرى در آن وجود دارد و مقاومت علیهمقتدرترینظالمهاراتوجیهمىکند. (6)
Islamic belief systems play an important role in man's position in society. Whatever the beliefs of the community has greater consistency play a more active role in the face of problems and difficulties, the true spirit of unity are following the rejection of the Pharaohs and idolatrous, and gives strength and stability in confronting and combating idolatry and injustice.
One of the foreign authors believe that Shia beliefs in such a way that there are elements of struggle and revolutionary force dramatically in it, and justifies the resistance against the most powerful oppressors.
اعتقاد به حیات اخروى، الهامبخش مبارزه در چارچوب آرمان شهادت طلبى و رسیدن به فوز عظیم و یا پیروزى و اجراى حدود الهى در جهان است. نبوت و امامت نیز گویاى سیره رفتارى و گفتارى رهبران دینى به عنوان اسوه و راهنماى مردم به شمار مىرود. زندگى سراسر مبارزه و جهاد ائمه اطهارعلیهم السلام در تاریخ پرافتخار تشیع، درس بزرگى براى پیروان آنان در طول تاریخ است. از اینرو، تحولات انقلاب در طول تاریخ پس از عصر غیبت ریشه در قیام عاشورا و موضعگیرى سیاسى - مبارزاتى ائمهعلیهمالسلام دارد.
Belief in the afterlife, is an inspiration to fight in the cause of martyrdom or victory and enforcement divine law in the world. Prophethood and Imamat also are represented metod of behavior and speech of religious leaders that is as role model and guide for people.
. Life all fight and jihad as Shia Imams in the glorious history of Shiite , is a great lesson for their followers throughout history. Hence, the revolutionary developments in the history after the time of occultation roots in Ashura and political orientations - the struggle Imams
نظام حقوقى اسلام، ضرورت حاکمیت الهى در جامعه و ایجاد حکومت، عنصر اجتهاد و نهاد مرجعیت، ابوابى چون جهاد، امر به معروف و نهى از منکر نقش مهمى در اتخاذ روشهاى انقلابى در مواجهه با حکام غیردینى دارد. در نظام تربیتى اسلام نیز عناصر مهمى براى مواجهه با طواغیت وجود دارد.
Islamic legal system, the necessity of the sovereignty of God in society and creating governance, the element of of ijtihad and authority of institutions, the fields such as Jihad, enjoining good and forbidding wrong has important role in making revolutionary approach in the face of secular rulers. In the Islamic educational system are also important elements for the face of the idolatrous.
شعارهاى آرمانى اسلام از قبیل آزادى، برابرى، برادرى و عدالت خواهى از ملاکهاى مهم نظام تربیتى اسلام است که با اهداف مشخص، افراد جامعه را در گسستن زنجیرهاى اسارت و بردگى یارى مىدهد.
Ideal Islamic slogans such as freedom, equality, fraternity and justice is the important criteria Islamic educational system with clear goals, wich will help people in breaking the chains of slavery.
در یک نگرش کلى کارکردهاى مهم ایدئولوژیک دین از سویى، به چالش طلبیدن وضع موجود جامعه و از سوى دیگر، ترسیم آیندهاى مطلوب و آرمانى و ارائه راهکارهایى براى حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است.
In a general attitude , the important functions of ideological religion on the one hand, to challenge the status quo of society and on the other hand, drawing a favorable outlook and ideals and strategies to move from the status quo to the ideal situation.