کاری که انقلاب در آغاز
انجام میدهد، ترسیم آرمانها است؛ آرمانها را ترسیم میکند. البتّه آرمانهای عالی، تغییرناپذیرند؛
وسایل تغییرپذیر است، تحوّلات روزمرّه تغییرپذیر است امّا آن اصول که همان آرمانهای
اساسی است، تغییرناپذیر است؛ یعنی از اوّل خلقت بشر تا امروز، عدالت یک آرمان است؛
هیچوقت نیست که عدالت از آرمان بودن بیفتد؛ آزادی انسان یک آرمان است -آرمانها یعنی
اینجور چیزها- آرمانها را انقلاب تصویر میکند، ترسیم میکند، بعد آنوقت به سمت این
آرمانها حرکت میکند. حالا آرمان را ما اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم و یک تعبیر قرآنی
برایش بیاوریم، «حیات طیّبه» است که: فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیوةً طَیِّبَة؛(۶) اِستَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛(۷) شما را زنده کند. دعوت پیغمبر و همهی پیغمبران به حیات است؛ چه جور حیاتی؟
طبعاً حیات طیّبه.
At the start
of something that a revolution does, is drawing the Ideals; Of course, higher
ideals, are Unchangeable; the instruments are variable, Daily events are
variable But the principle that is the same basic ideals are immutable; that's
mean The first human creation until today, justice is an ideal; justice never far from idealistic . Human
freedom is an ideal – ideals means such things - ideals drawn by revolution, then moves toward
these ideals. Now if we want to introduce ideal in a word and give him a Qur'anic
term, that is: "Pure life" :
We will give to him a new Life, a life that is
good and pure ( nahl/97 )
Believers,
respond to Allah and the Messenger when he calls you to that which revives you.
( Anfal/24 )
Invitation
of the prophet and all the prophets is to life; What kind of life? Naturally
pure life